Wiadomo na pewno, że działania promocyjne są niezbędne, by firma mogła zyskiwać kolejnych klientów, a tym samym czerpać coraz większe zyski. Wiadomo również, że nie wszystkich stać na reklamę w mass mediach. Okazuje się jednak, że nierzadko działania promocyjne w miejscu sprzedaży mogą dawać podobne efekty, a są o wiele tańsze. Dzisiaj przedstawiamy dwa podstawowe narzędzia, które doskonale sprawdzają się w przypadku promocji właśnie w miejscu sprzedaży. To tradycyjne ekspozytory reklamowe oraz współpraca z hostessą.
Standy reklamowe i ich skuteczność
Charakteryzuje je niski koszt inwestycyjny. Standy reklamowe, takie jak standy, stojaki na ulotki czy gazetniki kosztują niewiele i jest to wydatek realizowany jednorazowo. Z materiałów tych można później korzystać wielokrotnie i w różnych miejscach. Przydają się jako element promocji tuż przy wejściu do sklepu, przy kasie sklepowej albo na targach. Układa się na nich ulotki, broszury, gazetki czy katalogi, w których zawarty jest opis głównej oferty firmy.
Wymieniliśmy główne zalety ekspozytorów. Teraz czas, by wspomnieć również o ich wadach. Okazuje się, że chociaż ich zakup to niewielki wydatek, to trzeba liczyć się z tym, że ich skuteczność nigdy nie będzie tak duża, jak w przypadku kontaktu bezpośredniego. Do sięgnięcia po ulotkę ze stojaka nikt nie nakłania, to potencjalny odbiorca musi samodzielnie wyrazić zainteresowanie takim materiałem. Niektórzy klienci twierdzą też, że ekspozytory zostają nierzadko ustawione w nieodpowiednim miejscu, co może przeszkadzać w komfortowym realizowaniu zakupów.
Praca hostessy
Na pewno nie raz spotkałeś na swojej drodze hostessę. Te wykonują swoją pracę najczęściej w centrach handlowych czy na targach branżowych. Jeszcze do niedawna ich zadaniem było reprezentowanie firmy i wpływanie na utrwalanie się jej pozytywnego wizerunku. Hostessa miała stać i się uśmiechać, ewentualnie wręczać ulotki albo próbki produktów.
Dzisiaj jej praca jest o wiele bardziej rozbudowana. Nierzadko hostessy przed realizacją zawodowych zadań przechodzą specjalne szkolenia, na których zdobywają wiedzę w zakresie oferty firmy. Dzięki temu mogą zachęcać do nabywania produktów nie tylko uśmiechem, ale też rzeczową, bezpośrednią rozmową.
Hostessa staje się reprezentantem firmy, pierwszą osobą, z którą kontakt ma potencjalny klient. To dlatego wymaga się od niej już nie tylko miłej aparycji i nienagannej prezencji, ale także fachowej wiedzy i kwalifikacji. Oprócz tego, że zachęca do zainteresowania się produktem, wpływa także na finalny efekt w postaci zakupów. To ona ma nierzadko realny wpływ na zysk firmy podczas konkretnej kampanii promocyjnej.
Bez względu na to, na jakie elementy działań marketingowych postawi firma, musi brać pod uwagę realizację zamierzonych celów. Zupełnie inny efekt da postawienie ekspozytorów, a inny współpraca z hostessą. W każdym przypadku inwestycja w konkretne instrumenty promocyjne musi być dobrze przemyślana.